Entrades

La inversió de la Generalitat a l’Ebre serà de 18,4 milions d’euros, la més minsa de Catalunya

838310

El delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, va ser l’encarregat de presentar ahir dimecres la proposta de l’executiu català per al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre –

 

 

 
lamarfanta.- El pressupost de la Generalitat per al 2014 preveu unes inversions per valor de 18,4 milions d’euros a les Terres de l’Ebre. En total, són el 2,2 per cent de les inversions previstes en el conjunt de Catalunya, tot esdevenint la regió del país amb menys inversió del govern català. En aquest sentit, les principals actuacions programades pel govern són l’acabament de l’escola Sant Llàtzer de Tortosa; la nova comissaria dels Mossos d’Esquadra a l’Ametlla de Mar i la futura estació d’autobusos de la ciutat d’Amposta. De fet, la inversió de la Generalitat al territori ha caigut un 75%, principalment perquè ja que no hi figuren les partides dels regadius del canal Xerta-Sénia i del reg de la Terra Alta. A més, l’Ebre és el segon territori de Catalunya en què més baixa la inversió, per darrera de les comarques de Girona.

Per comarques, el projecte de pressupost preveu nova inversió per import de 7,9 milions per al Baix Ebre, dels quals 3,59 milions es destinaran a les obres de construcció de l’escola Sant Llàtzer de Tortosa, ja en marxa, i 1,79 milions d’euros més per a la nova comissaria dels Mossos d’Esquadra a l’Ametlla de Mar. Al Montsià, dels 3,8 milions d’euros que rebrà la comarca, 1,5 milions corresponen a la nova estació d’autobusos d’Amposta. També rep una partida de 315.000 euros el casal de gent gran d’Alcanar. A la Ribera d’Ebre, la Generalitat estima una inversió de 5,2 milions d’euros, on destaquen els 300.000 euros per a portar a terme les obres d’adequació del castell de Miravet. Finalment, a la Terra Alta li correspondran 1,3 milions d’euros, dels quals 300.000 euros es destinaran a l’ampliació de residències.

El delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, va ser l’encarregat de presentar el passat dimecres la proposta de l’executiu català per al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre.

El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que no es tirarà endavant el projecte del Parc Nacional dels Ports sense el consens del territori”

821496

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, atenent als mitjans de comunicació (Foto ACN)

 (ACN).- El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat que el Govern no es planteja tirar endavant el projecte de convertir el Parc Natural de la Serralada dels Ports en Parc Nacional si no hi ha “consens” entre els ajuntaments i els agents socioeconòmics de la zona que, de moment, ja han mostrat el seu escepticisme i certa oposició a la idea. Tot i això, Vila ha explicat que el Govern treballa per ampliar aquest Parc i incloure-hi la Serra de Pàndols, tal i com estava escrit en el programa electoral. “Estem determinats a ampliar-ho, per compromís, però el salt fins a Parc Nacional només ho farem si la gent del territori ho veu com una cosa que suma i no que resta”, ha afegit Vila.

Recordem que el  passat divendres, l’ACN va donar a conèixer que el Govern estudiava convertir el Parc  Natural dels Ports, en el segon Parc Nacional de Catalunya. Actualment, l’únic espai que té aquest reconeixement és el d’Aigüestortes i l’Estany de Sant Maurici. Segons va poder conèixer l’ACN, el Departament de Territori i Sostenibilitat havia redactat en una proposta en la qual analitzava que aquest canvi suposaria la creació de 600 llocs de treball, 40 MEUR per al territori però suposaria restringir activitats tradicionals a la zona com la caça, la ramaderia o la silvicultura.

Unes limitacions que van caure com un gerro d’aigua freda al territori. Des del primer moment, els agents socioeconòmics, propietaris i entitats de la zona van aixecar el crit al cel, tot criticat que la Generalitat no els hagués informat oficialment. A més, des del territori van posar en dubte la viabilitat del possible Parc Nacional ja que, actualment, l’espai arrastra un dèficit crònic de recursos.

Aquest diumenge, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha fet un pas endarrere i ha assegurat que no tirarà endavant el projecte sense el “consens” de totes les entitats i agents implicats.

D’altra banda, pel que fa a la possibilitat de convertir-se en Parc Nacional, el conseller ha estat més prudent. “Només tirarem endavant si hi ha consens perquè en definitiva només valdrà la pena si la gent del territori ho veu com un tema que suma i no que resta”, ha valorat. En aquesta línia, Vila ha afegit que “en cap cas” imposaran aquesta idea. “Quan es prenen decisions mitjançant imposicions s’acaba malament perquè els actius s’han de posar a servei de la població”, ha raonat.

L’ alcalde de Deltebre diu que seria molt correcte tallar les vies del tren per protestar

(Gustau Moreno).- L’alcalde de Deltebre i president de la federació d’Esquerra a les Terres de l’Ebre, Gervasi Aspa, ha fet aquest dimecres unes declaracions molt contundents, sobre la necessitat de plantejar una mobilització social al territori per aconseguir les millores en les comunicacions i en les infraestructures. Durant una entrevista a l’informatiu matinal de Canal 21 Ebre, el dirigent republicà ha afirmat que la seua experiència política l’ha servit per arribar a la conclusió que les reivindicacions de millores en el servei ferroviari, la integració tarifària, o les inversions en carreteres, només s’aconseguiran el dia que la gent del territori opte per “tallar les vies del tren” com a mesura de protesta. Aspa ha matisat que no fa una crida a cap “acte de barbàrie”, sinó a organitzar una plataforma ciutadana per mobilitzar-se i acabar amb aquest greuge històric en les infraestructures i en el transport públic per tren i carretera.

En la mateixa línia, Aspa ha valorat que les negociacions que han obert la Cambra de Comerç de Tortosa i els agents socials i econòmics amb la Generalitat, amb Adif i Renfe, no serviran de gaire. Segons l’alcalde de Deltebre, ja fa massa temps que es reclamen aquestes millores, tant al govern de l’Estat com a la Generalitat. De fet, Aspa ha recordat que el 2008 ja es va aprovar que, com a mínim, un tren Euromed s’aturés a l’estació de l’Aldea, i que això no es va complir. I el mateix va passar amb la integració tarifària, una mesura que s’ha implantat en tots els territoris del país, excepte a les Terres de l’Ebre.

D’altra banda, encara parlant de la possible convocatòria de mobilitzacions, amb accions tan contundents com la interrupció del trànsit ferroviari, Aspa ha fet una crida a la gent del territori per constituir una plataforma ciutadana. Segons l’alcalde de Deltebre, la mobilització social és la millor manera de preocupar els que prenen les decisions, ja que “amb bones paraules no anem enlloc, perquè els que manen no fan cas”.

Finalment, Aspa també s’ha mostrat crític amb l’estratègia de la Cambra de Comerç de Tortosa en la seua reivindicació per a la millora de les comunicacions i les infraestructures a les Terres de l’Ebre. Segons el dirigent republicà, la Cambra de Tortosa hauria de ser més constant a l’hora de manifestar les seues reivindicacions, al marge del color polític dels governs, i tot vetllant per l’interès econòmic i social del territori.

Godall redueix la previsió de sòl industrial del polígon de l’interior del Montsià

Francesc Miró,alcalde de Godall(Foto:Canal21 Ebre)

(Canal 21 Ebre).-L’Ajuntament de Godall ha impulsat una modificació de les seues normes subsidiàries referent a la requalificació de sòl industrial, amb l’objectiu de redimensionar el projecte del polígon de l’interior del Montsià i del viver d’empreses que comparteixen amb la Galera i amb el Consell Comarcal. Així ho ha explicat aquest dimarts l’alcalde de Godall, Francesc Miró, durant el seu pas per l’informatiu matinal de Canal 21 Ebre. Segons Miró, la primera fase del polígon ja va passar per la comissió territorial d’Urbanisme i els van dir que era massa gran, i que per tant havien de redimensionar la taca de sòl industrial. Així, el mes passat va fer-se una reunió a quatre bandes amb el director general d’Urbanisme, els alcaldes de Godall i la Galera, i el president del Consell Comarcal del Montsià, en què es va acordar tornar a delimitar la superfície de l’àmbit d’actuació. En total, segons ha explicat Miró, seran unes set hectàrees amb accés directe a la carretera que va de Santa Bàrbara a la Sénia, quan el projecte inicial parlava de fins a 40 hectàrees a cavall de Godall i la Galera.

D’altra banda, Miró ha remarcat que les finances de l’Ajuntament estan sanejades, i que ja tenen en vigor el pressupost municipal per al 2013, amb una sèrie d’inversions destinades a millorar la situació dels carrers i places de la població.