Entrades

Santa Bàrbara, veu difícil mantenir les dues línies d’infantil el curs vinent escolar

Escola Jaume Balmes (Foto: MONTSIÀ DRON)

Ahir, començava el període de preinscripcions que es perllongarà fins al 4 d’abril.
El director de l’escola Jaume Balmes, diu que la baixa natalitat i l’elevada mobilitat de la població complica el manteniment de línies .

(J.Roig/T.G.).-Ahir donava inici el termini de preinscripcions escolars per als cicles d’educació infantil, primària i secundària per al curs vinent amb una oferta del Departament d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre que es xifra de cara al curs vinent escolar 2017/2018, amb 4 nous grups a P3 i 3 nous grups a 1r d’ESO.
Al territori ebrenc, l’oferta inicial en la preinscripció en el primer curs d’infantil és de 1.894 places, 339 més de les que correspondrien segons els padrons municipals, que preveuen que es matriculin a les escoles 1.555 nous infants. L’oferta al primer curs de l’educació secundària obligatòria amb 2040 places, també és més alta que la previsió d’alumnes, concretament 315 més de les que corresponen al número d’alumnes de 6è de primària adscrits als centres aquest curs.
En el cas del nostre poble, i segons explicava La Plana Ràdio el director de l’escola Jaume Balmes de Santa Bàrbara, Alfred Paredes, la previsió de noves inscripcions no està clara, sobretot per l’elevada mobilitat de les famílies, algunes de les quals no arriben a empadronar-se als pobles. Actualment l’escola planera té dues línies d’infantil i una sola de P3, motivada pel descens de natalitat. La voluntat de la direcció del centre, encara que es preveu difícil d’aconseguir, seria la de mantenir les dues línies.

El termini de la preinscripció per als cicles d’educació infantil, primària i secundària per al curs vinent s’acaba el pròxim 4 d’abril.
L’oferta inicial s’ha negociat entre els serveis territorials d’Ensenyament de les Terres de l’Ebre i els ajuntaments en les taules mixtes de planificació. Un dels acords també és limitar la ràtio per grup per sota dels 22 alumnes en els centres d’entorns d’alta complexitat.

Les escoles rurals de Freginals, Godall i Mas de Barberans, el curs vinent, també tindràn llar d’infants.

escola5-300x225

L`Escola Teresa Subirats i Mestre/ Mas de Barberans (Foto:xtec)

El Govern acorda una experiència pilot perquè s’incloguin llars d’infants a 3 escoles rurals de les Terres de l’Ebre i 4 a les de Lleida.

A partir del curs vinent, set escoles rurals de les Terres de l’Ebre i de les comarques de Lleida atendran també infants de 0 a 3 anys.

(J.Roig/Redacció).-El pla Començarà el curs vinent en 7 escoles rurals d’arreu del territori, 3 a l’Ebre i 4 a Llieda , com a primera fase del projecte que té com a objectiu facilitar el servei a les famílies per evitar que hagin de dur els seus fills a altres municipis i hi puguin acabar traslladant tota l’escolarització

Les escoles ebrenques incloses a aquest pla, estan totes a la comarca del Montsià i són les escoles rurals de Freginals, Godall i Mas de Barberans. Aquests centres tindran, a partir del curs vinent, un grup de llar d’infants, previsiblement, entre 4 i 6 nens i nenes entre 0 i els 3 anys.

Aquesta iniciativa s’inclou en una proposta que s’ha presentat sobre la gestió d’aquestes escoles i que consolida els projectes educatius de les zones escolars rurals i que començarà el curs vinent en 7 escoles rurals d’arreu del territori, s’inclou en la proposta Innovació i qualitat a l’escola rural, sobre la gestió d’aquestes escoles i que també consolida els projectes educatius de les zones escolars rurals (ZER).

El projecte pilot es farà en una primera fase en 3 escoles rurals dels Serveis Territorials de les Terres de l’Ebre i en 4 de Lleida. L’objectiu és garantir el servei de primer cicle d’educació infantil per a les famílies que el necessiten, atès que es vol evitar que hagin de dur els seus fills a altres municipis i acabin traslladant tota l’escolarització de l’infant fora del poble o, fins i tot, canviant el seu domicili.

Tal com es defineix en la proposta, una escola rural és una escola pública, única al poble, amb una estructura variable, que es troba en un medi rural i que no arriba a tenir un grup per nivell educatiu. Una ZER és una institució escolar formada per escoles rurals, generalment d’un entorn proper, que es considera com un centre únic. Aquest curs a Catalunya hi ha 88 ZER, que engloben 278 escoles del territori, amb un total de 1.441 mestres, 314 dels quals són itinerants, i 11.048 alumnes. La ràtio d’alumne per mestre és de 7,6 i la de mestre per grup, d’1,7.

Més de 28.000 alumnes comencen el curs escolar a les Terres de l’Ebre

823193

Martí assegura que la població escolar es manté estable i ha restat importància a la davallada del nombre de docents.(FotoACN)

(lamarfanta).-Aquest dijous, 12 de setembre,  comença el nou curs escolar d’infantil i primària. Demà, 13 de setembre, ho faran els alumnes de la ESO, els batxillerats i el cicles formatius de grau mitjà, mentre que el proper 19 de setembre començaran el nou curs els alumnes de la resta d’ensenyaments. A les Terres de l’Ebre, el conjunt de la població escolar continua la tendència actual d’estabilitat. Les dades provisionals d’alumnes són de 28.069 alumnes, el que són 244 alumnes menys que al juny del curs passat. Però el nombre d’alumnes podria acabat creixent, ja que encara falta per completar la matrícula dels cicles formatius com explicava el passat dilluns el director dels serveis d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, Antoni Martí.

Ensenyament manté a les Terres de l’Ebre els 1.070 grups d’ensenyament obligatori, i totes les variacions de grups es produeixen al sector públic. El 87,74% dels alumnes es concentren a l’ensenyament públic, mentre que el 12,26% ho fan a l’ensenyament privat concertat. En aquest sentit, Martí  va parlar  d’un manteniment de les plantilles, amb la reducció de 17,5 dotacions de professorat. El director territorial d’Ensenyament també detallava que, com passa a tota Catalunya, a l’Ebre ha crescut el nombre d’alumnes en totes les etapes excepte a l’ensenyament primari, que és on comença a notar-se la davallada demogràfica.
A més, sense comptar les dades de la formació professional, totes les comarques del territori augmenten en el nombre d’alumnes encara que al Montsià hi ha 66 alumnes menys a infantil a Amposta, i 81 alumnes menys d’ESO en el conjunt d’instituts de la comarca. De la mateixa manera, Móra d’Ebre també presenta una davallada de 42 alumnes de l’ESO, en aquest cas degut a la creació de l’institut escola de Móra la Nova.