Entrades

La URV dissenya un joc de vocabulari de català, amb la planera Pili Ferré de protagonista

La professora de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Pili Ferré, natural de Santa Bàrbara i resident a Tarragona, participa d’un equip de treball que ha dissenyat un experiment en xarxa perquè tothom pugui saber quin nivell de vocabulari de català té.

Aquest projecte ha estat presentat a finals de juny i ja hi han participat més de 100.000 usuaris d’internet, i ara s’està difonent massivament perquè les dades obtingudes siguin les més àmplies possible, i serveixin també per a continuar amb la recerca. El web on es pot participar és el següent: http://urv.cat/vocabulari

Junt Pili Ferré també participen del projecte Marc Boada, Marc Guasch, tots tres del Grup de Recerca en Psicolingüística de la URV. I com a col·laborador també hi és Jon Andoni Duñabeitia, director del Centro de Ciencia Cognitiva de la Universitat de Nebrija, ja que aquest estudi també s’ha fet a altres països amb una participació de més de 200.000 persones. Val a dir que la participació es fa, garantint l’anonimat, i per utilitzar les dades amb finalitat científiques. Una altra particularitat és que, de les 40.777 paraules que apareixen a l’aplicació, totes ells són al diccionari o s’han pogut escoltar almenys un cop per TV3.

Per participar cal omplir una fitxa on queda reflectida l’edat i el nivell de coneixement del català de qui hi participa, i en només 4 minuts van apareixent unes paraules en pantalla on el voluntari només ha de dir si les coneix (clicant la lletra J), o bé que no la coneix (clicant la lletra F). La principal complicació és que hi ha paraules inventades, pseudoparaules, que indueixen a l’engany. Al final el disseny -que s’assembla a un joc-, elabora un informe on relaciona totes les paraules que aleatòriament han aparegut, dient quin és el percentatge de coneixement de català en matèria de vocabulari. L’experiment es pot fer tants cops com és vulgui.

El 95% d’alumnes de les classes de català del curs passat van ser dones autòctones

33395006_0-jpg

Ahir es va tancar el període d’inscripcions per al proper curs que, a Santa Bàrbara, començarà el 3 d’octubre.

(J.Roig/T.G.).-L’ajuntament de Santa Bàrbara segueix oferint, a autòctons i nouvinguts, la possibilitat d’aprendre o millorar els seus coneixements de català, per això, un any més, organitza cursos adaptats a les necessitats, nivells i horaris dels alumnes, cosa que, segons explicava la professora que imparteix les classes, Fátima Blanch, no és fàcil.
Entre els perfils dels usuaris del servei destaca l’alumne autòcton, d’edat adulta, catalanoparlant però que escriu en castellà i vol aprendre a fer-ho o millorar el seu català escrit.

Un altra dada interessant que ens donava Blanch és que el 95% d’alumnes de les classes de català per a adults són dones del poble, mentre que entre els homes destaquen els estrangers, especialment marroquins, encara que també hi ha llatins i anglosaxons.

El termini d’inscripcions per al proper curs va acabar ahir i les classes, que s’imparteixen a l’aula de formació d’adults, al Centre Municipal de Serveis Socials de la localitat s’iniciaran a principis del proper mes. Una cinquantena d’alumnes de nivells i necessitats diferents solen fer us d’aquest servei municipal de formació.

Diferents departaments de l’Ajuntament de Santa Bàrbara, tanquen el curs 2015-2016

IMG_20160606_101949

Rosa Bonet, col.laboradora voluntaria, començant la seua secció a la programació d’estiu que La Plana Ràdio enceta avui.(Foto:J.Roig)

Acaben les activitats formatives a l’Smartcentre i les de l’aula de formació per a adults
També avui, amb el començament de la programació d’estiu a La Plana Ràdio, s’acaba la temporada 2015-2016 que ha comptat amb la participació de gairebé una trentena de col.laboradors.

AdSB/J.Roig).-Quant arriba el mes de Juny i gairebé coincidint amb l’acabament del curs escolar, també acaben la majoria d’activitats que organitza l’ajuntament de Santa Bàrbara des de els seus diferents departaments, com per exemple les formatives que iniciava al mes de setembre el Punt TIC Santa Bàrbara, aquest curs ja com a Smartcentre i en les que hi han participat un total de 112 usuaris.
Un dels objectius principals d’aquest servei municipal és oferir un espai a la ciutadania on poder fer ús de les noves tecnologies i on poder iniciar-se en el món de les TIC, és per això que al llarg de l’any organitzem cursos de formació i cursos d’iniciació per a tots els col•lectius i per a totes les edats, com per exemple les activitats extraescolars que el centre ve fent des de fa anys en col•laboració amb l’AMPA de l’Escola Jaume Balmes. El principal objectiu d’aquesta activitat extraescolar és l’aprenentatge del bon ús de les noves tecnologies. Durant la recta final del curs s’ha treballat molt el tema de la seguretat a la xarxa i del bon ús que cal fer de les eines TIC.
També hem dut a terme la formació continua per a dones; algunes de les dones d’aquesta formació fa 9 anys que hi participen i compten ja amb una gran coneixement, mentre que altres cursos han estat dirigits a alumnes amb menys experiència, on han aprés a utilitzar eines d’ofimàtica, eines d’imatge digital i edició de vídeo, internet, correu electrònic, xarxes socials…

Com a quart any consecutiu i en conveni en l’Institut les Planes, tots els alumnes de batxillerat que ho han volgut han participat en la formació per a la preparació de l’obtenció del certificat ACTIC de la Generalitat de Catalunya i s’han presentat, posteriorment, a la prova per a obtenir el certificat.

Des del Smartcentre es recorda a tots els usuaris que vulguin apuntar-se per al proper curs 2016-2017, que de l’1 al 15 de setembre estarà obert el període d’inscripció.

També el passat dilluns una cinquantena d’alumnes van rebre els certificats d’assistència a les classes de català, com acte de cloenda del curs de formació 2015-2016.
Les classes s’imparteixen a l’aula de formació d’adults, al Centre Municipal de Serveis Socials de la localitat i els alumnes que hi assisteixen són de nivells i necessitats diferents. Enguany ,a més de les sessions impartides a les classes també s’han fet sortides amb la finalitat de treballar el vocabulari de l’entorn de primera mà, s’ha fet ús del préstec interbibliotecari de la Biblioteca Municipal per poder fer lectures conjuntes… Com a novetat d’aquest any, part de l’alumnat va participar a la Revetlla d’Històries que va organitzar l’Smartcentre a la Diada de Sant Jordi i, també, s’han implantat les Parelles Lingüístiques, activitat paral•lela a les classes.

Finalment, un altre servei municipal que acaba el curs és la mateixa ràdio municipal. La Plana Ràdio també enceta, a partir d’avui, la programació d’ estiu que correrà a càrrec al cent per cent del personal de la mateixa, amb el reforç voluntari de Rosa Bonet, una de les nostres col•laboradores més veteranes. La resta de col•laboradors, gairebé una trentena, i desprès d’haver omplert durant tota la temporada la nostra programació amb els més diversos continguts a les seues corresponents seccions, es prenen un descans fins al proper mes de Setembre. Així dons, els continguts que oferirem a partir d’avui i durant tot l’estiu seran bàsicament informatius i musicals i amb els mateixos horaris d’emissió que la resta de l’any.

Crida de la plataforma Som Escola per defensar l’ensenyament en la nostra llengua

cartellEls convocants animen a la gent del territori a que ens manifestem en contra de les sentencies del TSJC que obliga a 5 escoles de Catalunya a fer el 25% de les classes en castellà
La manifestació es farà davant els jutjats de Tortosa.

(J.Roig/T.G.).-Aquest proper dijous 20 de març, a les 19h, davant els jutjats de Tortosa hi haurà una concentració en defensa del català a l’escola convocada per diferents moviments, sindicats entre els que es troba la Plataforma SOM ESCOLA.
La protesta arriba desprès de conèixer la sentència del Tribunal Superior de Justícia que obliga a 5 escoles de Catalunya a fer el 25% de les classes en castellà, vulnerant el model d’escola catalana que tenim vigent amb un amplíssim consens.

SOM ESCOLA a les Terres de l’Ebre, és una plataforma formada per Omnium Cultural, la FAPAC,UNESCO, MRP, i els principals sindicats d’ensenyament CCOO, UGT i USTEC-STE’s els quals defensen la implantació del model d’immersió lingüística que des de fa més de 30 anys s’està realitzant a les escoles de Catalunya.

Marc March, veí del nostre poble, professor d’història i membre del col•lectiu “Som Escola”, explicava que,a diferència d’altres llocs on hi han dos llengües oficials i hi han dos models paral•lels de línies escolars, una en castellà i l’altra en la llengua oficial, per exemple l’Euskera, Gallec o el Català-Valencià, a Catalunya, el model d’immersió a ajuntat totes dues llengües oficials a les escoles catalanes, amb un model, d’èxit reconegut a tota Europa.
Per uns interessos merament polítics, una molt petita minoria de pares va denunciar als jutjats el model al•legant que alguns alumnes no rebien suficientment classes de castellà a les escoles; les diverses sentències del tribunals constitucional i del compliment per part del TSJC han fet que aquesta minoria molt minoritària vulgue dinamitar aquest model que tant ha funcionat al nostre país i que, a partir dels resultats d’avaluacions de les competències bàsiques realitzades als centres, aquest sempre han acabat l’etapa escolar amb coneixements adequats de les dos llengües oficials fins i tot per damunt de Comunitats autònomes monolingües.

Per això SOM ESCOLA ha convocat aquesta concentració el proper dijous dia 20 de març a les 19 hores davant dels Jutjats de Tortosa, per denunciar aquesta incongruència i demostrar als jutges que davant de les lleis està la voluntat del poble, de la gent i de la ciutadania a favor d’allò que ha funcionat sense cap problema durant desenes d’anys. ”Hem de demostrar que no ens poden imposar una llei que és injusta” reblava March.

A banda dels convocants ha hagut un suport unànime per part de la immensa majoria societat de les Terres de l’Ebre; entre les entitat que donen suport hi ha la Junta de Personal Docent de les Terres de l’Ebre que és el representant dels mestres i professors davant l’Administració, la gairebé totalitat de partits polítics representats a les Terres de l’Ebre (CdC, UDC, ERC, PSC, ICV, CUP(excepte el PP i PxC) i a més el MUCE a les Terres de l’Ebre on estan representats els pares i mares dels alumnes.
En l’acte es llegiran dos manifestos a favor del model escolar d’immersió lingüística i en contra de la imposició del castellà dins de la LOMCE.
SOM ESCOLA fa una crida a tota la ciutadania a participar en aquesta concentració per poder demostrar que tenim raons i drets que ni les lleis ni els governs de Madrid poden imposar una voluntat majoritària de la població Catalana i de les Terres de l’Ebre.

SOM ESCOLA denúncia el doble raser que utilitza el govern espanyol en tant que a Catalunya obliga a la Generalitat a pagar les despeses d’escolarització a les famílies que demanen que els seus fills siguin escolaritzats en castellà, i per altra banda, al País Valencià (amb el govern del PP) són les famílies que són obligades a pagar l’escolarització dels seus fills si volen que la seua llengua sigue el Català-Valencià.
Per altra banda SOM ESCOLA reivindica el model actual de normalització i d’immersió lingüística com a referència d’èxit i avalat per una llei d’educació de Catalunya.