Entrades

Santa Bàrbara recuperarà l’antiga estació de tren

Antiga estació de tren

De moment encara no han fet públic quina utilitat li donaran a l’edifici.

L’equipament que inclou l’antiga estació i la casella propera situada al camí de Solsó,  formarà part de les propietats municipals i suposarà una inversió de 100.000 euros.

(LPR)L’actual equip de Govern  de Santa Bàrbara,  ha arribat a un acord amb Adif i Renfe,  per recuperar l’edifici de l’estació de tren de la població.

En aquests moments, segons assegurava l’alcalde Alfred Blanch, en una entrevista a La Plana Radio, el terreny de l’antiga estació de ferrocarrils de la població , es troba  en l’expedient d’expropiació amb el qual Adif ha donat el seu vistiplau.

L’alcalde de la població destacava la importància de conservar l’equiment perquè “forma part de la història del municipi i ens recorda que fa anys a Santa Bàrbara també arribava el tren”. Blanch també explicava que “en un futur se li podria donar una bona rendibilitat a l’edifici” tot i que no volia concretar quina.

El procediment de recuperació de l’estació de trens planera, es troba ara en moments burocràtics: falta signar i acabar de tancar les condicions de pagament.

 

Es recupera com a zona de passeig l’antiga andana de l’estació de Santa Bàrbara

capturada-2

Antiga Estació de tren que l’Ajuntament vol recuperar per al poble.

capturada-3

Casilla de guardagulles al costat del camí de Solsó, fins on arriba l’andana recuperada com a passeig.

Una brigada de la Diputació va netejar el tram com a part dels treballs de millora de l’edifici i el seu entorn.
També s’ha netejat l’interior de l’estació com a part del compromís acordat amb Adif per tal d’intentar recuperar l’edifici per a la població.

capturada-4

Rotonda des d’on comença el nou “passeig”

(J.Roig).-A principis d’any, l’alcalde de Santa Bàrbara, Alfred Blanch va reunir-se a Barcelona  amb el gerent de l’àrea de patrimoni i urbanisme d’Adif, Manuel de las Heras per exposar-li la preocupació del consistori per l’estat de degradació en que es trobava l’edifici de l’antiga estació i la voluntat de recuperar-lo per al poble, actuant per tal d’evitar que s’acabi degradant completament.
Fa uns dies l’alcalde actualitzava aquesta informació explicant que ja s’ha enviat a Adif un expedient detallant les accions de recuperació de l’espai que s’han fet fins ara , sobre tot a l’exterior de l‘edifici, i reiterant la petició acordada aleshores d’establir un contracte d’arrendament per un preu simbòlic (sense concretar), amb l’ intenció de poder optar a la compra en un futur.
L’alcalde planer informava que en una principi ja es va procedir a la neteja interior de l’edifici seleccionant el mobiliari o estris aprofitables i llençant la resta i que darrerament, una brigada de la Diputació, juntament amb operaris municipals han procedit a la neteja de tota l’andana de l’estació, obrint pas des de la rotonda de la carretera d’Amposta fins al camí de Solsó amb l’ intenció de convertir-la en un petit passeig per caminants que uneix la carretera amb el camí.

L’estació de tren de Santa Bàrbara, en desús des de l’any 1996, es va posar a la venda l’any 2013, quant Adif la va incloure en un paquet de 1500 immobles ferroviaris que l’empresa posava al mercat.
L’equip de govern planer en aquell moment va iniciar una sèrie de contactes amb Adif per demanar la cessió o optar a la compra de l’edifici, unes gestions que encara continuen pendents de la decisió que finalment pugui prendre l’empresa

Santa Bàrbara, decidida a “salvar” l’antiga estació de tren.

L’alcalde del municipi aconsegueix un contracte simbòlic d’arrendament, com a pas previ per optar a la compra del immoble en un futur.
Permetrà accedir i actuar a l’edifici per a que no s’acabi degradant completament.
L’antiga estació es podria convertir en un espai jove multi funció i l’andana en un tram de “passejada verda”.

IMGP1847

Antiga estació de Santa Bàrbara, amb la via completament desmantellada. Autor: Adrià Pàmies, 2007.

Scan_Pic0001

Del llibre “Santa Bàrbara en iamtges”

L’estació de tren de Santa Bàrbara, en desús des de l’any 1996, es va posar a la venda l’any 2013, quant Adif la va incloure en un paquet de 1500 immobles ferroviaris que l’empresa posava al mercat.
L’equip de govern planer en aquell moment va iniciar una sèrie de contactes amb Adif per demanar la cessió o optar a la compra de l’edifici, unes gestions que sembla que ara arriben a concretar-se, desprès de la visita que l’alcalde de Santa Bàrbara, Alfred Blanch, va fer a Barcelona per reunir-se amb el gerent de l’àrea de patrimoni i urbanisme d’Adif, Manuel de las Heras.

L’alcalde planer va exposar la preocupació del consistori per l’estat de degradació en que es troba l’edifici i la voluntat de recuperar-lo per al poble, actuant per tal d’evitar que s’acabi degradant completament. Davant la complexitat del procés administratiu que genera la compra i l’urgent necessitat de restaurar-lo, de moment es va arribar a l’acord d’establir un contracte d’arrendament per un preu simbòlic (sense concretar), amb l’ intenció de poder optar a la compra en un futur. Insistint en la necessitat urgent de començar la restauració de l’estació, Blanch va aconseguir tornar a Santa Bàrbara, i mentre es formalitza oficialment el contracte de cessió, amb un paper de compromís que permetrà poder accedir ja a l’immoble per valorar el seu estat i començar a projectar quin tipus d’actuació se hi ha de fer .

Tot i que és prompte per definir exactament quin us se li donarà a l’estació quant es recuperi, Blanch si que va especular amb la possibilitat de que pugui convertir-se en un espai jove multi funció i l’andana en un tram de connexió d’un futur passeig verd que uniria el carrer Major amb el camí que baixa de la zona del Museu de la Vida a la Plana per enllaçar amb el Passeig de la Generalitat.

Santa Bàrbara insisteix en adquirir l’antiga estació de tren

7874435158_2d30c75d4f_b

Estació de Renfe de Santa Bàrbara, abans de que es construís la circumval•lació que ara i passa per davant. (Foto: Josep Redon)

Dos anys i mig desprès de que ADIF la poses a la venda, el nostre ajuntament segueix insistint en la cessió al municipi.
L’alcalde planer creu que seria una llàstima que acabes derruïda, ocupada o adquirida per un particular, ja que és un edifici emblemàtic que forma part d l’història del poble.
Alfred Blanch diu que, al final, potser haurà d’anar a Madrid una delegació municipal per gestionar la cessió.

(J.Roig/T.G.).-L’any 2013, l’Administració d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) decidia posar a la venda un total de 1.500 immobles ferroviaris, 800 dels quals a través de subhasta, per poder obtenir recursos. Dues de les antigues estacions afectades eren l’antiga estació de Mianes, al terme municipal de Tortosa, i l’antiga estació de Santa Bàrbara.
Així dons, i per tal d’evitar que l ‘edifici de l‘estació del nostre poble pugui acabar reconvertida per algun altre us particular o professional, o fins i tot pugui acabar desapareixent, per part del nostre ajuntament es van iniciar una sèrie de contactes amb Adif per demanar la cessió o optar a la compra de l’edifici, unes gestions que continuen ara amb el nou consistori. De fet, el nou alcalde, Alfred Blanch, explicava des de La Plana Ràdio que s’han tornat a establir contacte, però que està resultant difícil saber amb qui han de parlar exactament per tal de negociar l’operació. “Al final haurem d’anar a Madrid una delegació municipal” lamentava l’edil.
Blanch deia que, si finalment s’aconseguia la cessió o la compra del immoble, encara que no es tingui clar quin us se li donaria, si que permetria al menys preservar aquest emblemàtic edifici que forma part de l’historia del poble, i que cal fer-ho abans de que es degradi més, abans de que sigui ocupat o de que pugui ser adquirit per un particular.

La Marfanta, en la seua edició del 6 de Maig de l’any 2013, explicava que podien optar a la compra tant empreses com particulars, i que, en aquell moment, el procés estava en fase de taxació dels immobles, per lo que era impossible avançar preus de sortida, però que les previsions apuntaven que les primeres subhastes s’iniciarien dos mesos desprès. Han passat dos anys i mig i, per lo que sembla, l’incertesa sobre el futur de l’antiga estació planera continua.

Recordem que el tren va arribar Santa Bàrbara l ‘any 1867, fins que al 1996 , amb la modificació de la línia escurçant el recorregut des de l’Aldea a Freginals,va deixar el nostre municipi sense aquest servei, importantíssim durant tant anys per l’economia i la comunicació, no solament local, sinó també per als pobles veïns.