Vint-i-dos nois i noies de l’IES Les Planes participen al “Com sona l’ESO”

roger i maria

Els dos ballarins planers participants a “Com sona l’ESO”, Maria Marti i Roger Franquet. (Foto:T.G.)

Dels 12 ballarins que formaven part de l’espectacle, dos eren de Santa Bàrbara

(J. Roig/T.G./Redacció).-Un miler de joves de Catalunya, el País Valencià i les Illes, reunits en un espectacle musical. Aquest és l’objectiu de Com Sona l’ESO, una iniciativa educativa i cultural que del 7 al 10 de maig va celebrar els seus 15 anys a Torroella de Montgrí amb el musical “Qualsevol nit pot sortir el sol”

El projecte Com sona l’ESO va nàixer el 2001 de mà d’alguns professors de música valencians que exercien la seua tasca docent al País Valencià, Catalunya i les Illes Balears. Aquest entusiasme els va espentar a unir les propostes que treballaven en l’aula per a donar a conèixer tot el que es podia aconseguir amb alumnes de qualsevol condició social, cultura i nivell acadèmic amb el comú denominador d’una matèria: la música.

Anualment se celebra una trobada d’alumnes i professors de música d’instituts de secundària públics que durant quatre dies conviuen per dur a terme diferents reptes musicals. Un dels esdeveniments més rellevants d’aquestes trobades és un gran concert conjunt, en el que hi participen més de 1200 alumnes entre 12 i 17 anys.

Enguany, l’espectacle va tenir lloc al municipi empordanès de Torroella de Montgrí, en la quinzena edició de Com sona l’ESO, es va presentar un espectacle retrospectiu recorrent la música en català de les darreres dècades. Amb el títol Qualsevol nit pot sortir el sol, en homenatge a l’himne post-hippie de Jaume Sisa, els nois i noies dels diferents instituts dels Països Catalans va interpretar temes emblemàtics de la cançó com “L’estaca” o “Que tinguem sort” de Lluís Llach; “Al vent”, de Raimon; “Perquè vull”, d’Ovidi Montllor o “Tio Canya”, d’Al Tall.

Però no solament la música està present a aquest certamen juvenil, també el ball té el seu espai i aquí és on pren protagonisme especial el nostre poble ja que, dels 12 ballarins que van participar de la gala, 4 eren de les Terres de l’Ebre i dos de Santa Bàrbara: Maria Martí Martorell i Roger Franquet Figueres, qui ens explicava que, seguint els consells del professor de música de l’IES Les Planes i desprès de diverses proves i càstings, ells van quedar dintre del grup dels seleccionats.

L’IES Les Planes de Santa Bàrbara va aportar al “Com Sona l’ESO”, 22 alumnes dirigits pel professor de música, la majoria dels quals van formar part del gran Cor musical, mentre que els dos joves planers van participar a l’esdeveniment com a part de la coreografia de l’espectacle. De fet a l’espectacle principal i participaven més d’un miler de nois i noies, 900 al Cor i la resta repartits entre les veus principals del musical, els ballarins i els músics. Per a Maria l’experiència va ser inoblidable.

Segons ens van explicar els dos joves planers,van ser dies molt intensos, de convivència, de diversió, però també d’aprenentatge, que culminen, mesos després dels llargs preparatius previs a cadascun dels centres escolars en aquesta gran festa musical.
La música en l’ensenyança secundària ha sigut, durant molts anys, una matèria de segona categoria, res a veure amb la importància de les matemàtiques, la llengua o les ciències i, al mateix temps, el professorat tampoc pensava molt a innovar i potenciar l’ensenyament artístic que, al contrari que en altres països europeus, és tan exigu. Però les últimes investigacions en la matèria de pedagogs i investigadors deixen patent la importància de la música com una ferramenta per al desenvolupament intel•lectual, creatiu i emocional de l’alumnat.
El professorat de COM SONA l’ESO intenta, amb la TROBADA, que les propostes i projectes didàctics que es duen a terme en l’aula tinguin una continuïtat i puguen així donar-se a conèixer i ser font d’inspiració per a futures propostes.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada