Els productors d’oli de l’Ebre aposten per l’exportació mentre continuen treballant per sota del preu de cost

L' oli, protagonista a la Fira de Jesus (Foto El Punt)

El sector alerta de la greu situació de la pagesia i dels efectes que pot tenir en l’economia d’un territori principalment agrícola

(ACN).-El desànim i la desmoralització defineixen l’estat d’ànim dels pagesos ebrencs. En plena campanya d’olives i oli, un any més, els preus no arriben ni per cobrir els costos de producció. Els oleïcultors miren al món per trobar solucions. L’exportació va créixer al 2010 un 32% i en aquests primers mesos de campanya les xifres encara són millors que l’any passat. Països europeus com Alemanya o França destaquen entre els clients potencials, però els productors s’han fixat en la Xina, un mercat de grans possibilitats i des d’on s’han compromès a prioritzar la venda d’oli espanyol. Des de l’Ebre demanen noves polítiques agrícoles que salvin un sector envellit i del que depèn bona part del territori.

Els preus han millorat per al sector oleícola de les Terres de l’Ebre respecte l’any passat i malgrat això, l’oli i les olives es continuen pagant per sota del preu de cost. Josep Estrada, gerent de la cooperativa Soldebre, una de les més importants del territori amb més de 1.400 socis, ha detallat que l’oli s’està venent a 1,68 euros quan el preu mínim per cobrir despeses és de 2 euros. Una altra diferència respecte als preus entre aquesta i altres campanyes és l’estabilització, malgrat que cap a la baixa, dels preus. L’any passat van arribar a tenir oscil·lacions de fins al 50%.

Estrada també ha demanat als productors que lluitin a partir d’ara, amb la collita gairebé acabada, per fer pujar poc a poc el valor de l’oli. ‘Ara que no tenim la necessitat urgent de treure oli de les almàsseres, hem de racionalitzar les vendes i forçar la puja dels preus, que és lògica i necessària per al sector’, ha dit. El gerent de Soldebre també ha apuntat que enguany la qualitat i el rendiment de l’oliva, per les favorables condicions climatològiques, han estat significativament millors a l’any anterior, unes xifres positives que ajuden a mantenir les esperances i el ànims.

I és que segons Estrada, els pagesos estan desmoralitzats. ‘El preu continua sent un llast i ens estem quedant sense productors’ ha dit. El gerent veu en aquesta situació ‘llums roges d’alerta’ que demanen l’actuació imminent de les administracions per salvar l’agricultura, que viu de preus ínfims, i que podria quedar-se sense pagesos. El gerent Josep Estrada ha explicat que el 50% dels pagesos que formen part de Soldebre tenen més de 60 anys i molts d’ells, no tenen continuïtat generacional.

Estrada ha demanat ‘una política agrària consensuada amb el territori’, i per a tots el sector agrícoles, ‘o ens convertirem en una agricultura d’empreses sense pagesos’. Com ha apuntat, aquesta situació s’agreuja a les Terres de l’Ebre si és té en compte que és un territori poc industrialitzat, ‘fràgil’, on el 80% de municipis té una important dependència dels ingressos de la pagesia i on aquesta és el motor de la industria agroalimentària. ‘Si falla l’agricultura, falla la indústria i falla el territori’, ha alertat.

L’exportació, l’esperança

El camí a seguir sembla que està en l’exportació però, segons Estrada, d’oli embassat. Actualment bona part de l’oli que es ven fora és a l’engròs i els principals competidors són els productors italians qui compren una part del seu oli a l’Estat espanyol. ‘L’esforç l’hem de fer en embotellar el nostre oli de gran qualitat i col·locar-lo als consumidors europeus que estan disposats a pagar molt més dels preus que hi ha a nivell espanyol’, han defensat des de Soldebre. La cooperativa ebrenca es prepara per entrar als mercats alemany i francès però és la Xina el país que ‘desperta un interès enorme’ entre els productors. Junt amb altres venedors espanyols, s’assistirà a dos fires a Xangai, per intentar ‘fer un salt en aquest país amb tantes possibilitats’, ha apuntat Josep Estrada.

Per als consumidors catalans, Estrada ha fet una crida perquè es valori la qualitat del producte a l’hora d’adquirir-lo i es busqui les millors ofertes que les cooperatives, moliners i marques oleícoles catalanes ofereixen des dels seus establiments o en botigues gourmet. ‘Malgrat pugui ser lleugerament més car que els olis distribuïts per grans cadenes alimentàries, la qualitat empre serà superior’, ha defensat.

Soldebre és una de les cooperatives productores que ha participat aquest cap de setmana en la 16ena Fira de l’Oli de les Terres de l’Ebre a l’EMD de Jesús, a Tortosa.