Pelegrí defensa que cal dotar de liquiditat el sector de l’oli per garantir la propera campanya

La producció d’oli ha caigut gairebé un 70% a causa de la sequera i la baixada de preus

(ACN).- El conseller d’Agricultura, Josep Maria Pelegrí, ha recordat que el departament engegarà de manera immediata dues accions per ajudar els pagesos de l’oli que tanquen una de les pitjors campanyes amb pèrdues de fins a 51 milions d’euros.

Per una banda s’augmentaran els períodes de carència dels crèdits agraris i se’n crearà una nova línia per a les explotacions que acreditin falta de liquiditat per la crisi d’enguany.

Segons Pelegrí l’objectiu es garantir l’inici de la propera campanya i aportar confiança al sector. El conseller ha assistit a l’acte de commemoració dels 50 anys de la cooperativa de Bot, a la Terra Alta, on ha demanat més aliances entre cooperatives a l’hora de comercialitzar.

Les mesures per tal de donar liquiditat a les empreses del sector oleícola es presenten des del Departament d’Agricultura en dues línies alternatives. Per una banda s’augmentaran els períodes de carència per a les explotacions amb préstecs contractats amb l’Institut Català de Finances (ICF) o amb l’Institut Català del Crèdit Agrari (ICCA). Per l’altra, es crearà una nova línia de crèdits que estarà disponible al mes de març, que comptarà amb interès bonificat, i que es destinarà a les explotacions que acreditin manca de liquiditat a causa de la crisi de l’oli d’enguany.

El conseller d’Agricultura, Josep Maria Pelegrí, ha insistit des de Bot, a la Terra Alta, que l’objectiu està en poder garantir a molts pagesos del sector la propera campanya degut a que han perdut liquiditat enguany per la caiguda de la producció, de gairebé el 70% en algunes zones. Les causes han estat la sequera i la baixada de preus. “Cal començar la campanya del 2012 amb la garantia que la gent podrà continuar treballant i conreant i que puguin afrontar la campanya amb certa garantia d’èxit”, ha apuntat Pelegrí. El conseller ha assegurat que és necessari que es mantingui la confiança en l’agricultura ja que és un “sector estratègic, necessari i de futur” i que cal la comprensió de la societat i que la gent conegui el que s’està fent.

En aquest sentit ha posat com exemple la Terra Alta, on durant les últimes dècades hi ha hagut una gran transformació pel que fa a la comercialització. De la venda a granel del vi s’ha passat a una gran oferta de vins embotellats d’alta qualitat. Pelegrí ha animat els agricultors a no perdre l’ambició i els ha instat a unir esforços i fer aliances entre cooperatives, davant del gran repte de futur que és la internacionalització i la comercialització. En aquests sentit, el conseller ha recordat que s’està treballant per oferir noves eines d’exportació des de l’Incavi o Prodeca però ha demanat “un canvi de mentalitat”, la creació de plans d’expansió i majors aliances entre les entitats agrícoles per arribar a més mercats.