Unió de Pagesos atribueix l’enfonsament dels preus de l’oli d’oliva per tercer any consecutiu als abusos de la gran distribució

El Conseller Llena amb l' oli Grusco de la Cooperativa Agrícola del Camp de Santa Bàrbara

Unió de Pagesos defensa que els productors d’oli catalans creïn una marca comercial per fer front a la crisi del sector .

Unió de Pagesos atribueix l’enfonsament dels preus de l’oli d’oliva percebuts pel productor per quart any consecutiu als abusos de la gran distribució, que ja domina el 86% de la quota de mercat de l’oli d’oliva verge i verge extra. Així, el preu en origen de l’oli d’oliva verge ha baixat un 1,5% respecte a l’anterior campanya, l’oli d’oliva un 4%, i l’oli de pinyolada un 1,4%, mentre el preu de l’oli d’oliva verge extra només s’ha recuperat un 1% respecte a l’any anterior.

Per al sindicat, l’abaixada dels preus en origen només és atribuïble a la pressió exercida per la gran distribució ja que la producció i la demanda mundials d’oli d’oliva estan equilibrades i en cap de les tres últimes campanyes hi ha hagut un excés d’oferta d’oli d’oliva en el mercat que pogués provocar una abaixada com la que s’ha produït en el preu de l’oli d’oliva. A més, enguany les exportacions d’oli d’oliva de l’Estat han estat un 35% més elevades que en les darreres quatre campanyes.

Unió de Pagesos ha denunciat des de fa temps aquesta situació davant els departaments d’Agricultura, Universitat i Empresa i Economia, així com la greu situació que pateix el sector per aquest motiu, ja que les grans superfícies aprofiten sovint la seva posició de domini per utilitzar aquest producte com a reclam per a les seves vendes, perjudicant així un dels sectors agraris que fins a la campanya 2006-2007 va funcionar de manera positiva. Respecte a l’any 2007, el preu de l’oli d’oliva verge extra ha baixat un 40%, fins arribar als 2 €/kg d’aquesta campanya; el de l’oli d’oliva verge, un 24% fins els 1,86 €/kg d’aquesta campanya; el de l’oli d’oliva, un 22% fins els 1,88 €/kg d’aquesta campanya i, el de l’oli de pinyolada, un 33% fins els 1,67 €/kg. El preu de les olives per a oli ha baixat un 35% fins els 0,335 €/kg d’olives.

La previsió del sindicat de producció d’oli d’oliva per a la campanya 2010-2011 a Catalunya és d’unes 29.632 tones, un 9,43% menys que el volum generat en aquesta campanya. Respecte a la producció d’olives, la previsió és que es redueixi a totes les comarques excepte a les del Baix Penedès, que augmentarà un 10%; el Baix Ebre, amb un 67% més, i el Montsià, amb un 50% més. I la Ribera d’Ebre, les Garrigues i l’Urgell que tindran una producció similar a la de la campanya passada.

La propera campanya 2010-2011 s’iniciarà amb poques existències a Catalunya i amb un nivell d’existències de 500.000 tones a l’Estat, segons l’Agencia para el Aceite de Oliva. Però tot i les previsions de producció i l’excel·lent qualitat de l’oli de la propera campanya, la incertesa dels preus continua. Unió de Pagesos considera que si no es produeix un canvi en la tendència dels preus, el sector productor català no podrà continuar mantenint les plantacions d’oliveres en l’estat òptim actual. En aquest sentit, el sindicat reitera la seva demanda a l’Agència Catalana de Consum per tal que actuï davant les pràctiques que està portant a terme la gran distribució.

Per això, veuen que la principal assignatura que té pendent el sector productor és la comercialització de l’oli i, per això, defensen la unitat per tal de consensuar un pla de comercialització per l’oli d’oliva extra verge català. En aquest sentit el sindicat defensa que una de les mesures que pot posar en marxa el sector passa per augmentar la venda d’oli envasat ja que del total de la producció d’oli que es fa a Catalunya, al voltant d’un 80% es ven a grans quantitats, en grans cisternes.

Des d’Unió de Pagesos es proposa  que els productors creïn una o diverses grans marques, com ja succeeix en altres territoris  per comercialitzar l’oli català o d’una denominació d’origen. Tot i això, aquesta proposta, que fa anys que defensa part del sector, no s’ha portat a terme fins al moment tot i que, per la crisi, ‘ara es comencen a respirar aires per aglutinar el sector’, ha dit el coordinador d’UP a Lleida, Josep Cabré.

Veuen bé des d’UP que cooperatives i molins mantinguin les seves pròpies marques i la venda directa de proximitat però la resta de l’oli, el que es ven en grans cisternes, s’envasi i es vengui a l’interior del país o a l’Estat i que no es dediqui tant a l’exportació.