Es presenta a la Fundació Alicia la collita 2010 de l’Oli d’oliveres mil·lenàries

El conseller Llena, durant la presentació de l'oli de les oliveres mil·lenàries, collita 2010

(J.Roig/Redacció)

El conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, va presentar el passat divendres i a la Fundació Alícia la collita 2010 de l’Oli d’oliveres  mil·lenàries del Territori del Sènia. Es tracta de la tercera collita produïda per aquest tipus d’oli i, progressivament, ha anat augmentat el  nombre de cooperatives que el comercialitzen. Si durant la collita 2008 només n’hi havia 1, ara ja són 7 les empreses que venen aquest oli  verge extra: Molí de la Creu, Acomont, Alboredes, Montebre, Cervol, Godall, i Càlig. Per la campanya 2011, ja està prevista la incorporació  d’un nou molí. Aquest oli es pot trobar a botigues especialitzades i gourmet, i es caracteritza per un sabor suau, equilibrat i sense punts  astringents forts.


La Fundació Alícia
, alimentació i ciència,  és un centre de recerca dedicat a la innovació tecnològica en cuina, la difusió del patrimoni agroalimentari i gastronòmic, amb vocació social, i obert a tothom per promoure la bona alimentació.
És una fundació, creada per la Generalitat de Catalunya i caixaManresa, que compta amb un consell assessor presidit pel xef Ferran Adrià i amb l’assessorament del cardiòleg Valentí Fuster. Alícia és un referent en l’àmbit de la recerca aplicada a la gastronomia, un espai per crear consciència social sobre la importància de l’alimentació com a fet cultural i com a factor educatiu. Així doncs, es tracta d’un lloc on es generen idees sobre alimentació i cuina, una experiència sensorial i estimulant que combina tradició i innovació, i un projecte compromès amb el territori.

Segons ha explicat el conseller Llena, “enlloc d’impulsar accions protectores estàtiques, el territori ha apostat per dinamitzar la zona aprofitant les oportunitats que els brinden les oliveres mil·lenàries, un patrimoni natural únic en el món”. Llena, a més, ha dit que la singularitat d’aquest oli permet al territori del Sènia competir en el mercat internacional” amb un producte diferent, d’elevada qualitat i importants propietats per la salut. També cal tenir en compte que és dels elements importants de la Dieta Mediterrània, declarada recentment patrimoni immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

La comercialització de l’oli de les oliveres mil·lenàries forma part d’un projecte pilot finançat pel MARM, amb un pressupost de 1.230.150 euros. Els objectius del projecte són: posar en valor les 4.157 oliveres mil·lenàries existents al territori del Sènia; millorar la qualitat i la valoració de tots els olis de la zona, i generar sinergies amb altres sectors com la gastronomia i el turisme. En aquest projecte, també participa l’IRTA, que analitza els olis i assessora els molins productors, entre d’altres actuacions.